ریچارد لو– نویسنده ی کتاب Last child in the woods یا آخرین کودک در درختزار- این نوع اختلال رو معرفی کرده و معتقده که زندگی ما آدما خصوصن بچه ها این روزها خیلی دور از طبیعته. اون “اختلال کمبود طبیعت” رو مثل افزایش چاقی بین بچه ها، اختلال توجه و افسردگی مهم دونسته و اعتقاد داره که تاثیر خیلی بدی روی زندگی بچه ها داره.
اختلال کمبود طبیعت، یه بیماری تعریف شده توی حوزه ی پزشکی نیست! این توضیحی برای عواقب دوری از طبیعته. این دورافتادگی از طبیعت، به بچه ها آسیب میزنه و به دنبالش باعث آسیب به بزرگسالان، خانواده ها و در نهایت جامعه ها میشه.
کتاب اخرین کودک در درختزار، اولین کتابیه که روی موضوع در ارتباط بودن با طبیعت و ضرورتش برای سلامتی روحی و جسمی بچه ها و بزرگسالان توجه ویژه ای کرده و تحقیق زیادی روش انجام داده.
ریچارد لو، فقط تمرکزش برای به صدا دراوردن زنگ خطر دوری از طبیعت توسط ما آدمها نبوده؛ اون برای این مشکل راه حلهای عملی هم ارائه داده.
خوندن این کتاب رو به همه ی دوستداران طبیعت و حفظ محیط زیست و همه ی اونهایی که نگران آینده ی بچه هاشون هستن؛ توصیه میکنیم.

این کتاب به زبان فارسی و با عنوان “آخرین کودک در جنگل” توسط آرش حسینیان ترجمه شده و می تونید اون رو از کتابفروشی ها تهیه کنید. و البته میتونین روایت احساسی و شاعرانه ای این کتاب رو از پادکست سبزپری اینجا و اینجا بشنوین.